Kasper Recourt, expert in business development in de zorg, over innovatie en AI

UTRECHT – In de dynamische wereld van de gezondheidszorg groeien de verwachtingen van nieuwe technologieën, zoals Artificial Intelligence (AI). Kasper Recourt, Senior Researcher/General Manager bij het National eHealth Living Lab (NeLL), deelt zijn inzichten over de mogelijkheden en uitdagingen die technologische vooruitgang met zich meebrengt.

Loopbaan en interesse in digitale diagnostiek

Na zijn studie geneeskunde richtte Kasper zich op onderzoek naar nieuwe behandelingen voor depressie. Tijdens zijn promotieonderzoek bij het Centre for Human Drug Research (CHDR) ontdekte hij de kracht van digitale methoden om depressiesymptomen te objectiveren. Hij onderzocht onder andere smartphone-apps die typsnelheid en stemgebruik analyseren, en geavanceerde MRI-technieken. “Ik begon steeds meer de digitale kant op te gaan,” vertelt Kasper. Na het afronden van zijn promotie besloot hij zich volledig te wijden aan digitale zorg. Dit bracht hem naar het National eHealth Living Lab (NeLL), waar hij inmiddels al ruim drie jaar werkt. NeLL richt zich op onderzoek en ontwikkeling van digitale zorgtoepassingen. In zijn rol bij NeLL ondersteunt Kasper (MKB-)partijen in de digitale zorgmarkt. Vaak gaat het om ondernemers die meer willen weten over de zorgsector of zorgprofessionals die hulp nodig hebben bij het ondernemen. “Er is veel vraag naar iemand die zicht heeft op het totaalplaatje,” zegt hij. Kasper evalueert de impact en waarde van digitale innovaties en zoekt naar structurele financiering, wat een uitdaging blijft bij de opschaling van digitale zorgoplossingen.

"De emancipatie van de patiënt in het diagnostisch proces vind ik mooi"

iDx: innovatie van diagnostiek

“iDx is uniek omdat het diverse partijen en instellingen bij elkaar brengt. Er is veel behoefte aan één onafhankelijke partij die een goed beeld heeft van het diagnostisch proces in de eerste lijn en hoe dat proces verbeterd kan worden,” legt Kasper uit. De focus op een specifiek deelgebied van de zorg en het kennen van de eindgebruikers zijn sterke punten. “Zo bouwen we aan een sterk netwerk van ervaringsdeskundigen en diepgaande expertise.” Door zijn betrokkenheid bij iDx groeide Kasper’s affiniteit met diagnostiek. “De emancipatie van de patiënt in het diagnostisch proces vind ik mooi, omdat het houvast en zekerheid biedt en de patiënt meer autonomie kan geven.” Diagnostiek door de dokter kan soms een black box zijn voor patiënten. Innovatieve diagnostiek zorgt voor meer inzicht bij de patiënt in het proces. Bijvoorbeeld door automatisch een gesprek te transcriberen waarin de huisarts uitlegt welke testen worden gedaan en wat deze betekenen.

“Data-analyse kan enorm helpen bij het tijdig signaleren van veranderingen in iemands gezondheid. Zo is er een bekend verhaal dat Google eerder weet dat een vrouw zwanger is dan zijzelf. Dit voorbeeld is natuurlijk creepy, maar het analyseren van big data en gegevens afkomstig uit je eigen smartwatch kan wel degelijk van toegevoegde waarde zijn in de zorg. We voorkomen nog steeds liever dan dat we genezen.” Kasper benadrukt echter dat er een spanningsveld ontstaat tussen nuttige informatie en overdiagnostiek. Daarnaast is het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met data en de ethische implicaties goed te overwegen. “Je kunt niet lichtzinnig omgaan met deze informatie; het is niet zomaar een fuik met data.”

AI en data: mogelijkheden en spanningsveld

Kasper wordt het meest enthousiast van de mogelijkheden die AI biedt binnen de diagnostiek. Hij beschrijft het eerdergenoemde voorbeeld: een programma dat huisartsengesprekken opneemt, transcribeert en categoriseert. “Het neemt je gesprek op, transcribeert het en zet het automatisch in je gespreksverslag,” zegt Kasper. AI helpt ook bij patroonherkenning in medische data. Dit verbetert de efficiëntie en nauwkeurigheid van diagnostische processen.

"Je moet een diagnose niet laten oplossen als een wiskundesommetje"

Valkuilen van AI

Hoewel AI veel potentie heeft, zijn er naast ethische overwegingen ook andere hindernissen. De kwaliteit van algoritmen hangt af van de data waarmee ze getraind worden en de regels waarmee het algoritme vervolgens die data interpreteert. Fouten in de zorg door het gebruik van AI kunnen grote gevolgen hebben. “Je moet een diagnose niet laten oplossen als een wiskundesommetje,” waarschuwt Kasper. Techniek moet daarom worden ingezet om de mens te ondersteunen. “Daarnaast moeten we uitspraken doen over wie wanneer en waarvoor verantwoordelijk is voor het interpreteren en handelen op basis van de hulp die de techniek ons biedt. Als we beslissingen die te maken hebben met de gezondheid van mensen mede baseren op berekeningen van algoritmes, dan moeten we wel heel zeker weten dat die techniek betrouwbaar is. Onderzoek naar, het opstellen van algemeen geldende voorwaarden en het bieden van adviezen voor gebruik van AI zijn hierbij behulpzaam.”

Innovatie in de zorg

Innovatie in de zorg loopt vaak jaren achter op vernieuwing in andere sectoren. Kasper illustreert dit met een voorbeeld uit zijn eigen ervaring: “Een jaar of wat geleden werkte ik tijdens mijn coschappen nog met papieren dossiers, dat is echt verschrikkelijk.” De huidige elektronische patiëntendossiers zijn volgens Kasper niet altijd even overzichtelijk. De systemen die erachter zitten kunnen verouderd zijn, wat optimalisatie verhindert. “De zorgsector is conservatief en implementatie van vernieuwing verloopt traag. Dat betekent dat veel oplossingen die als innovatie worden gezien in andere sectoren al veel langer worden gebruikt.”

Toekomst van diagnostiek

De toekomst van medische diagnostiek is veelbelovend, aldus Kasper. Hij benadrukt dat een zorgvuldige aanpak voor vernieuwing van dit terrein cruciaal is. “Met behulp van kunstmatige intelligentie kunnen we patiënten meer regie geven over hun eigen gezondheid. Wanneer iemand meer inzicht heeft in de eigen gezondheid of behandeling, zal hij of zij zorgvuldiger omgaan met bijvoorbeeld voeding en medicatie. Zo kunnen we de behandeling en begeleiding beter afstemmen op de patiënt en de zorg doelmatiger en efficiënter organiseren.”

Deze aangepaste versie vermijdt de lijdende vorm, verdeelt de tekst over kortere alinea’s, en bevat kortere zinnen zonder de inhoud of structuur te veranderen.

Heb jij na het lezen van dit artikel ideeën over waar verbetering mogelijk is, of wil je eens met ons van gedachten wisselen over de toekomst van diagnostiek? Neem dan gerust contact met ons op!

Kasper Recourt

Kasper Recourt

  • Senior onderzoeker LUMC
  • Projectmanager NeLL

Datum

Tags

Share